Tazkirah Hari Ini....

Unit Jaminan Kualiti

Sistem Pengurusan Kualiti (SPK)

SPK adalah satu sistem yang digunakan di PSIS dalam melaksanakan core business sebagai institusi pendidikan adalah PERKHIDMATAN PENDIDIKAN

SPK ini berasaskan standard Sistem Pengurusan MS ISO 9001:2015

SPK bermaksud sistem penyampaian perkhidmatan pendidikan yang diberikan oleh PSIS adalah bercirikan memenuhi keperluan PELANGGAN dan PIHAK BERKEPENTINGAN (cth MQA, ETAC, JPP dll)

Sistem penyampaian ini memerlukan sistem kerja terancang, dikawal, diselaraskan dan dipantau keberkesanannya. (PLAN-DO-CHECK-ACT)

 pdca

Rancang, sedia sumber & dokumen-->> Laksana -->>Audit dalam -->> Analisis DATA -->>

-->> Mesy. Kaji Semula -->> Tambahbaik --->> Audit SIRIM

 

Konteks PSIS

Dalam melaksanakan perkhidmatan pendidikan, PSIS menghadapi isu-isu luaran dan dalaman yang mana banyak memberi kesan dalam usaha mencapai visi, misi dan pencapaian objektif kualiti

Konteks luaran, PSIS melihat isu luaran yang timbul iaitu

pestel

Konteks dalaman pula melibatkan isu-isu yang dihadapi oleh pengurusan di PSIS iaitu

internal issues

Pihak Berkepentingan juga diambil kira untuk yang mana memberi kesan yang besar terhadap hala tuju PSIS, antaranya:

1. KPT

2. JPP

3. MQA

4. Industri

5. Pembekal

6. EKSA, ETAC, APACC

 

SKOP SPK

Oleh kerana core business PSIS adalah Perkhidmatan Pendidikan

Maka Skop SPK PSIS adalah

PSIS melaksanakan SPK bagi proses PPP (Pemberian Perkhidmatan Pendidikan) di peringkat DIPLOMA

dalam bidang KEJURUTERAAN, PERDAGANGAN, Tek. MAKLUMAT dan HOSPITALITI

bagi memenuhi visi dan misi PSIS dan kehendak NEGARA

 

DASAR KUALITI SPK

Membangunkan potensi pelajar

ke arah kecemerlangan dalam bidang

melalui penambahbaikan menyeluruh secara berterusan

PSIS komited memastikan kehendak pelanggan dan pihak berkepentingan dipenuhi

melalui pencapaian objektif kualiti dan pematuhan undang-undang yang disemak secara berkala

Dasar ini disebarkan untuk difahami oleh semua peringkat kakitangan

 

PolyPMO merupakan satu sistem yang dibangunkan bertujuan untuk memantau pencapaian setiap Politeknik dalam mencapai KPI yang ditetapkan berdasarkan Pelan Transformasi Politeknik serta Pelan Pembangunan Pendidikan (PT). 
Setiap tahun semakan keserakanan akan dijalankan oleh satu jawatankuasa bagi menilai pencapaian KPI tersebut. Terdapat 5 Strategik Objektif (SO) utama iaitu:

1.    Melonjak politeknik sebagai institusi peneraju TVET serantau
2.    Mengukuh kerelevanan dan responsif program
3.    Meneraju bidang tujahan dan teknologi
4.    Membina jenama dan reputasi
5.    Meningkatkan dan meluaskan akses pada pengajian politeknik yang berkualiti
6.    Flexi Learning for All
KPI PMO PSIS

Polyrate Rating System (Polyrate)

Polyrate telah dilaksanakan untuk memberi penarafan kepada politeknik seluruh Malaysia. 

Seramai 11 orang penyelidik daripada Universiti Putra Malaysia, Universiti Teknologi Mara, Universiti Teknologi Malaysia dan Universiti Tenaga Nasional telah terlibat dalam aktiviti penarafan ini. Mereka telah dipertanggungjawabkan untuk meneliti dan menambahbaik instrumen Polyrate 2013 supaya bersifat lebih objektif bagi membolehkan penilaian yang lebih sempurna dilakukan. Selain daripada itu, kumpulan penyelidik ini turut mengadakan lawatan audit (dibantu oleh 10 orang penilai luar daripada IPTA seluruh negara) ke semua politeknik terlibat dan seterusnya menyediakan laporan keputusan Polyrate 2013.
Daripada 32 buah politeknik seluruh Malaysia, hanya 25 politeknik mempunyai kriteria yang cukup untuk diaudit. Sebanyak 22 politeknik telah diberi penarafan iaitu politeknik yang memenuhi kriteria-kriteria berikut, iaitu:

  • Mempunyai graduan pada kajian pengesanan graduan 2012;
  • Mempunyai kampus yang beroperasi secara berterusan; dan
  • Mempunyai program yang ditawarkan secara berterusan

Instrumen kajian Polyrate terdiri daripada 5 kriteria, iaitu:

 polyrate-tier

 

Simulasi data dilakukan setiap tahun bagi melihat kemampuan institusi menyediakan perkhidmatan yang terbaik kepada para pelanggan. 

 

Keputusan Penarafan Polyrate - Politeknik Sultan Idris Shah

Bil  Data bagi tahun dinilai  Nama Polyrate  Keputusan  
 1. 2012  Polyrate 2013   Tier 5
 2. 2013  Polyrate 2014  Tier 5
 3 2014  Polyrate 2015  Tier 5
 4 2015  Poyrate 2016  Tier 5
Anugerah yang diberikan adalah seperti berikut :

Tier 6 : Terbilang
Tier 5 : Cemerlang
Tier 4 : Sangat baik
Tier 3 : Baik
Tier 2 : Memuaskan
Tier 1 : Lemah
 

Pelan Strategik & Takwim PSIS bagi tahun 2017 sudah disediakan untuk makluman dan rujukan warga PSIS

Klik Untuk Lihat atau Muat Turun Pelan Strategik & Takwim PSIS 2017

8 Dis 15 CARTA ORGANISASI KUALITI 2

Hubungi Kami di :
POLITEKNIK SULTAN IDRIS SHAH,
SUNGAI LANG, 45100 SUNGAI AIR TAWAR,
SELANGOR DARUL EHSAN.
Tel : +603-32806200 | Fax : +603-32806400
Email : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Lokasi :
Kami mengamalkan sistem pengurusan berkualiti berasaskan MS ISO 9001:2015
ISO MQA 2015
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com