Sistem Pengurusan Kualiti (SPK)
SPK adalah satu sistem yang digunakan di PSIS dalam melaksanakan core business sebagai institusi pendidikan adalah PERKHIDMATAN PENDIDIKAN
SPK ini berasaskan standard Sistem Pengurusan MS ISO 9001:2015
SPK bermaksud sistem penyampaian perkhidmatan pendidikan yang diberikan oleh PSIS adalah bercirikan memenuhi keperluan PELANGGAN dan PIHAK BERKEPENTINGAN (cth MQA, ETAC, JPP dll)
Sistem penyampaian ini memerlukan sistem kerja terancang, dikawal, diselaraskan dan dipantau keberkesanannya. (PLAN-DO-CHECK-ACT)
Rancang, sedia sumber & dokumen-->> Laksana -->>Audit dalam -->> Analisis DATA -->>
-->> Mesy. Kaji Semula -->> Tambahbaik --->> Audit SIRIM
Konteks PSIS
Dalam melaksanakan perkhidmatan pendidikan, PSIS menghadapi isu-isu luaran dan dalaman yang mana banyak memberi kesan dalam usaha mencapai visi, misi dan pencapaian objektif kualiti
Konteks luaran, PSIS melihat isu luaran yang timbul iaitu
Konteks dalaman pula melibatkan isu-isu yang dihadapi oleh pengurusan di PSIS iaitu
Pihak Berkepentingan juga diambil kira untuk yang mana memberi kesan yang besar terhadap hala tuju PSIS, antaranya:
1. KPT
2. JPP
3. MQA
4. Industri
5. Pembekal
6. EKSA, ETAC, APACC
SKOP SPK
Oleh kerana core business PSIS adalah Perkhidmatan Pendidikan
Maka Skop SPK PSIS adalah
PSIS melaksanakan SPK bagi proses PPP (Pemberian Perkhidmatan Pendidikan) di peringkat DIPLOMA
dalam bidang KEJURUTERAAN, PERDAGANGAN, Tek. MAKLUMAT dan HOSPITALITI
bagi memenuhi visi dan misi PSIS dan kehendak NEGARA
DASAR KUALITI SPK
Membangunkan potensi pelajar
ke arah kecemerlangan dalam bidang
melalui penambahbaikan menyeluruh secara berterusan
PSIS komited memastikan kehendak pelanggan dan pihak berkepentingan dipenuhi
melalui pencapaian objektif kualiti dan pematuhan undang-undang yang disemak secara berkala
Dasar ini disebarkan untuk difahami oleh semua peringkat kakitangan
Polyrate Rating System (Polyrate)
Polyrate telah dilaksanakan untuk memberi penarafan kepada politeknik seluruh Malaysia.
Seramai 11 orang penyelidik daripada Universiti Putra Malaysia, Universiti Teknologi Mara, Universiti Teknologi Malaysia dan Universiti Tenaga Nasional telah terlibat dalam aktiviti penarafan ini. Mereka telah dipertanggungjawabkan untuk meneliti dan menambahbaik instrumen Polyrate 2013 supaya bersifat lebih objektif bagi membolehkan penilaian yang lebih sempurna dilakukan. Selain daripada itu, kumpulan penyelidik ini turut mengadakan lawatan audit (dibantu oleh 10 orang penilai luar daripada IPTA seluruh negara) ke semua politeknik terlibat dan seterusnya menyediakan laporan keputusan Polyrate 2013.
Daripada 32 buah politeknik seluruh Malaysia, hanya 25 politeknik mempunyai kriteria yang cukup untuk diaudit. Sebanyak 22 politeknik telah diberi penarafan iaitu politeknik yang memenuhi kriteria-kriteria berikut, iaitu:
Instrumen kajian Polyrate terdiri daripada 5 kriteria, iaitu:
Simulasi data dilakukan setiap tahun bagi melihat kemampuan institusi menyediakan perkhidmatan yang terbaik kepada para pelanggan.
Bil | Data bagi tahun dinilai | Nama Polyrate | Keputusan |
1. | 2012 | Polyrate 2013 | Tier 5 |
2. | 2013 | Polyrate 2014 | Tier 5 |
3 | 2014 | Polyrate 2015 | Tier 5 |
4 | 2015 | Poyrate 2016 | Tier 5 |
# | Teaching and Learning Activities | Objective | Lecturer’s Role |
1. | Lectures / Delivery in Active Learning |
To furnish information (knowledge) directly. To convey information not found in any printed materials. |
|
2. | Lectures by Invited Professional Trainer (Experts in a field) |
To provide knowledge and experience from field experts. To provide current industrial related knowledge. To demonstrate hands-on skills. |
|
3. | Discussion Groups | To encourage students to think constructively, make decisions, apply teamwork and improve communication skills. |
|
4. | Problem-Based Learning |
To encourage students involvement in complex and challenging problems. To facilitate collaboration among students. To help students connect disciplinary knowledge to real-world problems. To enhance self-directed learning. |
|
5. | Role Play | To provide opportunities for students to experience real life problems (relationships and employment) that is common in a secure environment. |
|
6. | Brainstorming |
To gather creative ideas and opinion to identify the possible solutions of the problem. To encourage students to express their opinions and ideas without fear. |
|
7. | Demonstration | To demonstrate the correct procedures (step by step) and necessary course of action. |
|
8. | Tours/ Trips |
To give students the opportunity to examine the employment, training and real life problems in the field. To improve the soft skills of students. |
|
9. | Ice Breaker | To focus your students on the topic, open up creative thinking, and help them to apply the learning in new ways. |
|
10. | Presentation (Single/ Group) | It is design to help students get the knowledge, understand the concept/ function and realize the important points in the topic. |
|
11. | Fireside chat | It helps students to express their opinions and analyze their feelings or thinking. |
|
12. | Gallery Walk | It is designed to encourage creativity among students, as well as to enable them to analyze and make conclusion, comments or suggestions. |
|
13. | Round robin brainstorming | This helps students to organize and present their individually and in groups. |
|
14. | Jigsaw Method | To encourage students to think constructively, be responsible for their roles, apply teamwork and improved communication skills. |
|
15. | Ticket Out the door activities. |
|
|
16. | Three minute review | To encourage students to reflect and ask questions for effective learning. |
|
17. | One minute paper | To encourage students to reflect |
|
18. | Reflective journal |
To encourage students to reflect on their learning and thinking. To increase problem solving sills among students. |
|
19. | Exit card group | To encourage students to reflect, express their opinions and make conclusions. |
|
20. | Capstone | To demonstrate integration of theory and practice |
|
Halaman 1 dari 2
![]() |